02 July 2012

Kenapa Tak Jaga Pergaulan?

Assalamualaikum, moga ceria dan dilindungi-Nya selalu.

Kalau tengok orang yang bukan berfikiran Islam or kita akan panggil orang tu bukan 'islamic', bila dia couple or tak jaga pergaulan antara lelaki dan perempuan maybe kita akan anggap "ala, biasa la tu. depa belum tau agi tuh". Ok, fine.

Tapi, kalau tengok orang yang dikatakan 'islamic' or berfikiran Islam bercouple dan tak jaga pergaulan antara lelaki dan perempuan kita pasti akan anggap "astaghfirullah, apa dah jadi ni?" Pandangan masyarakat automatically akan terus anggap orang tu 'teruk'. Samalah macam pandangan saya juga.

Bagi saya, dua-dua sama jer. Tak kisahlah kau tu hebat dalam agama or tak, kalau kau tak jaga pergaulan, aku akan terus anggap kau sebagai orang yang "rupanya kau pun sama je. tak de istimewa pun. harap agama je hebat, tapi kalau tak jaga pergaulan kau terus jadi tak hebat!" (penggunaan kau/aku sekejap ye)

Saya sangat-sangat sakit mata apabila melihat ada manusia yang kononnya islamic tapi tak jaga pergaulan tak kisahlah kat alam yang nyata (realiti) atau kat laman sosial lebih-lebih lagi kat facebook ye. Bagi yang terasa, saya tak tau nak cakap apa. Cuma nak cakap, baguslah kalau terasa. Kalau tak terasa nanti tetap tak nak jaga pergaulan. Allahu'alam.

Music kat blog ni sedih, macam nak nangis je.
Share:

1 manusia berfikir:

  1. betul2 penat cakap dgn diaorang especially yang couple2 ni. tanya diaorang kenapa couple diaorang boleh jawab "kitaorang tahu couple tu haram tapi saja suka2" ya Allah tak tahu nak cakap apa dah. siap ajak kawan Liyana lagi sorang tu couple -_-

    ReplyDelete

Chat with me