02 June 2011

boleh ke sambut perayaan tu ?

assalamualaikum . . hari ni nak bincang pasal apa ? (fikir jap ye) ok ! hari ni kita bincang pasal sambutan sesuatu perayaan nak tak ? jangan amik remeh dan mudah je pasal hal ni . sebenarnya hari ni hari jadi nenek saudara saya . dan korang fikirlah sendiri hari ni hari perayaan apa . .

tadi waktu nak balik rumah dalam pukul 7 lebih pagi , kakak saya ada cakap pasal birthday nenek saudara saya . lepas tu saya ingatkan kakak saya yang birthday tak boleh sambut . saya cakap lagi yang tu kan hadharah kufur/barat . kakak saya pun iakan je la . .

korang pernah dengar tak birthday tak boleh sambut ??? hmmm . . sebenarnya , apa2 pun perayaan yang tidak pernah Islam sambut dan rayakan , haramlah kita untuk merayakan , nak ucap tak boleh nak sambut apatah lagi . samalah jugak macam perayaan agama lain . kenapa mesti kita nak sambut jugak ? kan umat Islam ni dah ada perayaan yang Allah bagi , hari raya aidil fitri dan hari raya aidil adha . tak cukup lagi ke ?

korang tak rasa lain ke sambut perayaan agama lain yang berunsurkan hadharah/agama diorang ?? dahlah ada diorang punya "tuhan" , tak rasa geli ? lagipun , ia sangat bertentangan dengan Islam . sebenarnya , saya mula tau ni pun agak baru jugak la . dalam tahun lepas mungkin .

sesuatu yang Allah kata haram , memang tetap haram . tak perlu cari sebabnya . tapi , memang ada sebabnya . :)

saya ada satu wesite nak tunjuk kat korang . . nak tengok ? bila korang ke website tu je , akan ada orang baca doa . . merdu sungguh suara orang tu ^_^

[link website]

korang , nanti saya dan kakak saya nak buat domain sendiri . . tak sabarnya . . hehe . .

Share:

4 manusia berfikir:

  1. bg Azu befday boleh sambut, asalkan xbercanggah dengan ajaran2 islam..byk cara lain..buat kenduri doa selamat ke, bersedekah pulut kuning kt anak yatim ke..islam tu kan indah..xmemaksa, terima dengan rela hati:)

    ReplyDelete
  2. setuju dengan azu. Sepupu saya bday pun ktorang buat bacaan yasin dan doa selamat. tentang perayaan tu selalunya berkaitan dengan adat contohnya Hari Kaamatan. Saya tidak merayakannya tapi masih menghormati oranyang-orang g merayakannya. :)

    ReplyDelete
  3. hmmm . . kalau ucap tu mcm . . ..

    ReplyDelete
  4. erm... HARAM??? sumber dari mana eh??

    erm.. erm..... kalo bab hukum wajib-haram-sunat ni sume, kalo boleh, tolong cite kan sumber sekali.. jangan lah kalo dengar je trus ambil....

    peringatan untuk sndiri dan smua... hukum-hukum mesti kene ada dalil tau.. :)

    ReplyDelete

Chat with me