01 July 2011

geram !

assalamualaikum . . tak sabarnya nak tunggu Isnin nanti . kawan kelas saya dahlah nak pindah . saya duduk sorang2 je la . sunyi . . yang lain semua tak boleh harap , diorang ngan geng diorang . apa boleh buatkn ? redha je lah .

susah tau nak cari kawan rapat , kawan yang boleh kita luahkan segalanya kepada dia . huh ! susah . . nak pilih kawan mesti kena pandai . tak bolehlah main amik je kawan mana2 pun . sebab mungkin kita akan terpengaruh dengan sikap kawan . mungkin akan jadi baik atau sebaliknya .
dapatkah saya menjumpai sahabat yang saya ingini ? sungguh dah lama saya menanti , tetap tidak muncul2 .
saya tak nak sedih2 pasal hal yang tak sepatutnya . biarlah saya menanti selama mana pun .selagi saya mampu menanti , saya pasti menanti dengan senyuman .


saya nak cerita pasal hal sekolah . begitu teruknya akhlak remaja budak bandar . cikgu Math saya cakap , sekolah bandar muridnya kurang ajar teramat . kalau budak kampung , muridnya kalau tak nak belajar , dia takkan kurang ajar kat cikgu . perghhhh !!! teruknyakan ??

ada yang tak tau nak hormat cikgu , cakap pun kurang ajr . macam nak bubuh cili banyak2 dalam mulut dia . ataupun saya bagi je tau kat mak bapak diorang yang sikap diorang sangat kurang ajar kat sekolah (tu pun kalau boleh) . kalau mak bapak diorang tak hiraukan , tak tau la saya nak cakap apa dah . jatuhnya akhlak remaja disebabkan apa ? adakah kerana diri sendiri /? ibu bapa ? masyarakat ? kawan ? sekeliling ? or . . . ??

kalau kita salahkan ibu bapa , macam tak logik . kalau salahkan diri sendiri pun macam tak logik . kalau salahkan masyarakat pun macam tak logik sebab nanti muncul persoalan lain . tapi cuba kalau kita salahkan sistem yang memerintah dan gantikan dengan sistem Islam , saya rasa itu paling tepat . sebab sistem yang rosak , melahirkan masyarakat yang rosak . jika sistem Islam diterapkan dalam kehidupan kita , nescaya ia akan melahirkan masyarakat yang gemilang . tak percaya ? cuba fikir . . :)
Share:

5 manusia berfikir:

  1. Salam..
    bg pandangan akh, boleh je nak kawan dengan semua orang even mat fit skali pun..tapi jangan terpengaruh dengan sikap negatif diorg sudah la..kawann ngan dorg pun boleh menguatkan lagi kerja tarbiah kita.. mne la taw shida dapat bawa dia kepada Islam sebenar, besar ganjarannya..
    yang amat penting untuk dipilih betul2 adalah sahabat..haa, yang ni mmg btol2 kena pilih, sebab tu sukar nak dapat sahabat sejati..

    (^^)
    salam ziarah..

    ReplyDelete
  2. tu la budak2 zman skarang... dlu zman kita skolah nak tinggi suara ngan cikgu pon takot... la nie... dah xda adab semua nya

    jom klik cni : ( jom lawat )

    ReplyDelete
  3. @azim_3110 hah ! betullah tu . . insyaAllah ye . . doaknlah saya . .

    ReplyDelete
  4. @Kotak Mancis / S_Basri tu la pasal . . bila nasihat ja , diorang maki kita balik . . haishhh !! apa boleh buat kn ??? hmmm . . ubahlah sistem kpd Islam , insyaAllah perkara2 mcm tu takkan trjd lagi . . insyaAllah . .

    ReplyDelete
  5. semoga dapat teman pengganti yang boleh melakukan amar maaruf nahi munkar kepada kita.. aminn..

    ReplyDelete

Chat with me